Maj 21

Zapraszamy na przygotowaną przez redakcję „Uczę Nowocześnie” i k12blog ścieżkę warsztatową zbudowaną wokół tworzenia i publikowania informacji w internecie. Podczas poszczególnych seminariów i warsztatów będzie okazja dowiedzieć się i podyskutować na temat tworzenia serwisów internetowych, komunikatów tekstowych i audiowizualnych, wystąpień przed kamerą, jak również operowania nią, a następnie montażu materiału filmowego. Na koniec omówimy narzędzia działające w modelu chmury obliczeniowej, które mogą być bardzo przydatne – zarówno do realizacji projektów edukacyjnych, ich demonstracji i obrony, jak również w zarządzaniu nimi.

Warsztaty poprowadzi zespół w składzie:

  • Janusz S. Wierzbicki – z-ca redaktora naczelnego „Uczę Nowocześnie”, wykładowca i konsultant OEIIZK
  • Maciej Kułak – redaktor naczelny „Uczę Nowocześnie”
  • Bartosz Krzyżaniak – redaktor naczelny „EduFaktów”
  • Marta Wnukowicz – dyrektor Centrum Edukacji Teleinformatycznej, nauczyciel w Gimnazjum na Twardej, redaktor „Uczę Nowocześnie”
  • Michał Grześlak, wykładowca i konsultant w OEIiZK, redaktor „Uczę Nowocześnie”, nauczyciel w zespole szkół w Izabelinie

1. Zabójczo skuteczne treści internetowe
W czasie pierwszych zajęć ze ścieżki „Uczę Nowocześnie” omówimy, w jaki sposób projektować i prowadzić serwisy internetowe – poczynając od swojej wizytówki w sieci, przez blogi, strony z materiałami dla uczniów, po rozbudowane portale instytucji – np. szkoły, biblioteki. Podpowiemy, jak unikać typowych błędów, jak projektować intuicyjny układ treści i menu oraz jak dać się znaleźć w gąszczu innych serwisów. Porozmawiamy też o tym, jak zatrzymać na naszych stronach czytelnika. Nasze porady zilustrujemy licznymi przykładami z życia oraz poprzemy wynikami badań lub doświadczeń związanych z zachowaniem internautów.

2. Tytuł, zdjęcie, podpis i treść – jak zbudować przyciągający uwagę komunikat na stronę lub do gazety.
W drugiej części seminarium opowiemy o zasadach tworzenia ciekawego, treściwego, przykuwającego uwagę internauty artykułu. Podpowiemy, jak stworzyć wiadomość, którą ktoś będzie chciał przeczytać, jakich błędów należy się wystrzegać, jak przykuć uwagę czytelnika. Opowiemy o różnych rodzajach informacji i różnicach między nimi (np. o ofercie, informacji na temat projektu, zapowiedzi, zaproszeniu, relacji, informacjach kontaktowych). Zastanowimy się wspólnie, jakich informacji szuka internauta w poszczególnych rodzajach komunikatów i dlaczego nie warto zaśmiecać ich tzw. zapychaczami. Będzie także okazja poznać źle zredagowane informacje i spróbować je zmienić w taki sposób, by stały się ciekawe dla odbiorcy. Opowiemy o roli i budowie tytułu, wprowadzenia, leadu, podpisu pod elementami graficznymi, tabelami czy wykresami.

3. Dwie strony kamery, czyli jak przygotować dobry reportaż lub udzielić wywiadu.
Podczas warsztatów opowiemy o kilku aspektach pracy z kamerą – zarówno gdy występujemy przed nią, jak również gdy stajemy za nią w roli reżysera lub operatora. Omówimy między innymi:
- jak przygotować się do nagrania materiału na reportaż lub wywiad,
- jak operować obrazem,
- jak zadbać o dźwięk.
Powiemy, w jaki sposób można w pracy z uczniami wykorzystać potencjał drzemiący w telefonach komórkowych, które mają wbudowane coraz lepsze kamery.
Będzie też okazja stanąć po obu stronach obiektywu i zmierzyć się z typowymi zadaniami… ale o tym więcej podczas zajęć.

4. Snucie cyfrowej historii za pomocą filmu, czyli jak tniemy, manipulujemy i udźwiękowiamy, by zmontować film z tego, co zarejestrowaliśmy.
W czasie warsztatu omówimy, w jaki sposób można poddać obróbce materiał wideo, także jak go zmanipulować (a tym samym w jaki sposób udzielać wypowiedzi przed kamerą, by manipulacja nie była łatwa lub możliwa).
Opowiemy również o problemach, jakie możemy napotkać podczas montażu filmu, o formatach wideo oraz o tym gdzie i jak publikować filmy. W praktyce będzie okazja między innymi nauczyć się podstaw edycji materiału wideo na komputerze z system Windows, tablecie lub telefonie z systemem Android, które na potrzeby warsztatów zostaną udostępnione przez firmę Samsung.

5. Edukacja w obłokach czyli chmura w dydaktyce
Podczas seminarium przedstawimy programy i usługi mogące przydać się do realizacji oraz zarządzania projektami edukacyjnymi. Przedstawimy narzędzia działające w chmurze, np. programy do tworzenia grafiki i malowania obrazów działające w przeglądarce internetowej. Programy do prowadzenia notatek, zarządzania nimi i udostępniania innym. Oprogramowanie białej tablicy pozwalające wspólnie tworzyć podczas telekonfernecji. Zademonstrujemy aplikacje do konsultacji zdalnych. Nie zabraknie także programów do tworzenia komiksów, gadających awatarów oraz multimedialnych plakatów – a wszystko to bez konieczności kupna czy instalacji programów na własnym komputerze.