Październik 28

Mamy przyjemność zaprosić na nasze warsztaty w ramach kolejnej konferencji organizowanej przez Zespół Szkół Technicznych w Radomiu.

W tym roku jako redakcja k12blog i magazynu „EduFakty – Uczę Nowocześnie” poprowadzimy co najmniej trzy niezależne tematy, z czego każdy przez dwie godziny warsztatowe.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia zapisów!

Temat I
Przed i za kamerą – czyli jak zrobić interesujące nagranie filmowe (wywiad, reportaż, zapowiedź)

Podczas seminarium opowiemy o kilku aspektach pracy z kamerą – zarówno gdy występujemy przed nią, jak również gdy stajemy za nią – w roli reżysera lub operatora.

Podpowiemy:
- jak przygotować się do nagrania materiału na reportaż lub wywiad,
- jak operować obrazem,
- jak zadbać o dźwięk.

Powiemy, w jaki sposób w pracy z uczniami wykorzystać potencjał drzemiący w telefonach komórkowych z wbudowanymi kamerami. Pomożemy też ustrzec się typowych błędów podczas pracy z kamerą – dotyczących m.in. ubioru czy niepożądanych zachowań.

Podczas ćwiczeń będzie okazja w praktyce wypróbować cześć z przekazanych wskazówek i pod okiem prowadzących przygotować nagrania własnych wypowiedzi.

Dodatkowo zademonstrujemy, w jaki sposób można wykorzystać sprzęt typu tablet lub telefon komórkowy w pracy nad nad filmem (do rejestrowania materiału, edycji i publikacji, jak również podczas ćwiczeń np. z wystąpień publicznych).

Temat II
Zabójczo skuteczne treści internetowe – czyli jak zaprojektować i utrzymać ciekawy i użyteczny serwis internetowy

Podczas seminarium omówimy, w jaki sposób projektować i prowadzić serwisy internetowe – poczynając od swojej wizytówki w sieci, przez blogi, strony z materiałami dla uczniów, po rozbudowane portale instytucji – np. szkół czy bibliotek. Podpowiemy, jak uniknąć typowych błędów, jak projektować intuicyjny układ treści i menu oraz jak dać się znaleźć w gąszczu innych serwisów. Porozmawiamy też o tym, jak zatrzymać na naszych stronach czytelnika. Nasze porady zilustrujemy licznymi przykładami z życia oraz poprzemy wynikami badań lub doświadczeń związanych z zachowaniem internautów.

Na ćwiczeniach uczestnicy dokonają recenzji kilku serwisów internetowych i wymienią uwagi, co i w jaki sposób należałoby zmienić, by serwisy były bardziej użyteczne dla czytelników.

Dodatkowo zademonstrujemy, w jaki sposób można wykorzystać sprzęt typu tablet podczas prowadzenia zajęć i omawiania treści na lekcji.

Temat III
Jak przygotować profesjonalny tekst do gazety lub internetu, aby nie zanudzić odbiorcy, uniknąć błędów i osiągnąć swój cel

Podczas seminarium przedstawimy podstawowe zasady, jakimi należy kierować się tworząc treści przeznaczone do publikacji w gazecie i/lub internecie. Podpowiemy:
- co zrobić, by zacząć pisać, gdy nie przychodzi wena,
- jak pisać, by nie zniechęcić czytelnika,
- jak budować poszczególne części informacji,
- jak stworzyć przykuwający uwagę tytuł i lead,
- jak tworzyć dodatkowe elementy, które uatrakcyjnią przekaz,
- jakich błędów unikać przy tworzeniu artykułów i publikowaniu ich w sieci lub na papierze.

Słuchacze dowiedzą się, czym różni się czytelnik starej daty od internauty oraz jakie wnioski z tych różnic płyną dla autorów współczesnych publikacji. Przekonają się też, że wiele utrwalonych, także w środkach masowego przekazu, pozornie poprawnych zwrotów i wyrażeń jest błędnych.

Przede wszystkim jednak postaramy się przekonać uczestników, że w procesie pisania najważniejszy jest czytelnik.

W czasie ćwiczeń uczestnicy zapoznają się z przykładami niepoprawnie napisanych artykułów – ich zadaniem będzie przeredagowanie tekstu, czyli jego stylistyczna i językowa adjustacja. Pod okiem praktyków będą pracować nad stworzeniem najtrafniejszych tytułów i leadów, uczyć się skracania tekstów w taki sposób, by artykuł na tym zyskał. Ćwiczenia praktyczne obejmują też podpisywanie grafik, zdjęć, źródeł, czyli wszystkich tych elementów, które bywają przez autorów pomijane, a przez czytelników zauważane są w pierwszej kolejności.

Dodatkowo zademonstrujemy, w jaki sposób można wykorzystać sprzęt typu tablet lub telefon komórkowy w pracy nad tekstem (do zbierania informacji, redagowania, recenzowania).