Grudzień 28

Podczas prowadzenia zajęć lub wykładów nie raz spotkałem się z koniecznością wielokrotnego powtarzania i pokazywania na ekranie, jak wykonać różne czynności. W przypadkach, gdy pokaz dotyczył wykonania wielu prostych czynności następujących po sobie, konieczność ich powtarzania dla niektórych słuchaczy była nudna i nużąca, ponieważ posługiwali się komputerem sprawniej niż pozostali, szybciej też wykonywali polecenia.W takich przypadkach z pomocą może przyjść możliwość nagrania tzw. ScreenCastu, czyli zapisu w postaci filmu czynności wykonywanych na ekranie komputera, któremu często towarzyszy komentarz. Taki film możemy udostępnić uczniom lub studentom do samodzielnego oglądania we własnym tempie.

Wskazówka

Wstawki filmowe, stosowane podczas wystąpień publicznych, nie powinny trwać dłużej niż 2-3 minuty.

Do czego można wykorzystać ScreenCast

Możliwość zapisania w postaci wideo wszystkiego, co dzieje się na ekranie komputera można wykorzystać na wiele sposobów.

  • Filmy instruktażowe
    Jeśli uczycie posługiwania się komputerem, korzystania z poszczególnych aplikacji, lub po prostu zdarza się Wam tłumaczyć innym osobom, jak wykorzystywać konkretny program – ScreenCast bardzo może się przydać. Zamiast tłumaczyć wielokrotnie to samo danej osobie – wystarczy raz jej wytłumaczyć dane zagadnienie na żywo, a w przyszłości odesłać do przygotowanych filmów instruktażowych. Dodatkową zaletą w tym wypadku jest możliwość pracy w indywidualnym tempie przez każdego z uczniów. Jako nauczyciele mamy więcej czasu by skupić się na osobach najbardziej wymagających naszej uwagi – najsłabszych oraz uzdolnionych.
  • Przygotowanie „wstawek wideo” do prezentacji
    Nagrane filmy można bez problemu używać jako wstawek do prezentacji. Jest to szczególnie przydatne, gdy powinniśmy pokazać działanie jakiegoś serwisu internetowego / strony WWW, a nie wiemy czy i jaki dostęp do sieci będzie zapewniony w miejscu prelekcji.
  • Zadania dla dzieci i młodzieży
    Przy użyciu nagrań typu SceenCast w prosty i szybki sposób można przygotować „multimedialne” nagrania z zadaniami dla uczniów.
  • Projekty uczniowskie
    Nagranie ScreenCast na określony temat jest dobrym pomysłem na projekty  realizowane przez uczniów.

Zanim przystąpimy do nagrania – scenariusz

Przed przystąpieniem do nagrania filmu instruktażowego czy samouczka, dobrze jest opracować scenariusz, według którego zadanie to wykonamy. Poniżej publikujemy przykładowy scenariusz dotyczący przygotowania i zastosowania animacji w programie PowerPoint.

Przykładowy scenariusz do pobrania

W tym wypadku w tabeli nie określiliśmy szczegółowo komentarza, lecz opisaliśmy czynności wykonywane podczas nagrania. Scenariusz zaleca jedynie, w jaki sposób prowadzić narrację. Komentarz, dzięki temu, że nie będzie czytany, sprawi wrażenie żywszego i bardziej naturalnego.

Wskazówka 1

W przypadku szczegółowo rozpisanego komentarza może pojawić się problem w związku z jednoczesnym wykonywaniem kolejnych operacji na komputerze i jednoczesnym czytaniem. W takim wypadku warto poprosić o pomoc dodatkową osobę: poprowadzi narrację w czasie gdy my będziemy wykonywali poszczególne operacje. Taki typ pracy może sprawdzić się w przypadku pracy grupowej uczniów. Polecamy jednak, aby nagrywany komentarz nie był czytany z kartki – dzięki temu będzie znacznie żywszy, ciekawszy i naturalny.

Wskazówka 2

Jeśli przygotowany scenariusz ma służyć tylko nam, to powinien być szczegółowy na tyle, byśmy wiedzieli, jakie czynności po kolei wykonać. Nie musi jednak wyjaśniać dokładnie jak, dlaczego i po co robimy poszczególne rzeczy. Taki opis został zawarty w poniższym przykładzie. Większy nacisk na dobre opisanie szczegółów musimy zastosować w scenariuszu, według którego ktoś inny będzie przygotowywał nagranie (np. uczeń).

Wskazówka 3

Możemy nie przejmować się kolejnością wykonania poszczególnych kroków, jeśli nie wpływa na osiągnięty efekt końcowy. Na przykład w opublikowanym scenariuszu zupełnie obojętne jest, czy najpierw narysuje się chmurkę pyłów, czy bomby wulkaniczne.

Tworzenie ScreenCast na przykładzie programu CommunityClips  (Windows)

Program Microsoft CommunityClips powstał jako narzędzie umożliwiające łatwiejszą, szybszą i skuteczniejszą wzajemną pomoc między użytkownikami Microsoft Office dla systemu Windows. Dzięki niemu, jeden użytkownik mógł zapisać w pliku wideo wraz z własnym komentarzem głosowym, jaki ma problem i kiedy on powstaje. Następnie film z zapisem własnych działań (wszystkiego co działo się na ekranie komputera) mógł udostępnić (np. wysyłając pocztą czy publikując na forum lub dysku sieciowym) i poczekać na wskazówki od innych użytkowników, jak problem rozwiązać. Często odpowiedź przychodziła także w postaci filmiku – instrukcji.

Podobne aplikacje (system Windows)

  • Jing (bezpłatny)
  • CamStudio (bezpłatny)
  • Camtasia (płatny)
  • Microsoft Windows Encoder (płatny, bezpłatny dla uczniów)

Podobne aplikacje (system Mac OS X)

  • Narzędzie wbudowane w aplikację QuickTime (bezpłatny)
  • Jing (bezpłatny)
  • Camtasia (płatny)
  • Screenflow (płatny)

 

Podobne aplikacje (on-line/chmura)

Skąd pobrać program CommunityClips

Program CommunityClips można pobrać na stronie: http://communityclips.officelabs.com

Należy odszukać i wybrać napis TRY IT – pobieranie aplikacji powinno rozpocząć się automatycznie. Po pobraniu należy aplikację zainstalować. W tym celu uruchamiamy pobrany instalator i postępujęmy zgodnie z jego zaleceniami.

Aplikacja pracuje prawidłowo z systemem Windows XP, Windows Vista oraz Windows 7.

Jak używać program CommunityClips?

Uwaga: dostępny jest WebCast pokazujący jak używać CommunityClips

Uruchomienie programu powoduje pojawienie się w zasobniku systemowym (lewy dolny róg ekranu na pasku zadań) ikony monitora ze znakiem zapytania.

Jak nagrać i zapisać film z całego ekranu?

1. W celu rozpoczęcia nagrywania możemy wybrać ikonę programu w zasobniku systemowym, a następnie opcję Start Recording. 

2. Następnie w oknie informacyjnym wybieramy przycisk OK

Okno może się nie pokazać na ekranie, jeśli wcześniej zaznaczono i potwierdzono w nim opcję Do not show this dialog again (nie pokazuj tego komunikatu ponownie)

3. O rozpoczęciu nagrywania świadczy czerwona kropka na ikonie monitorka w zasobniku systemowym.

4. Wykonujemy i komentujemy na głos czynności, które mają znaleźć się na filmie.

5. W celu rozpoczęcia nagrywania możemy wybrać ikonę programu w zasobniku systemowym, a następnie opcję Stop recording.

6. W automatycznym podglądzie nagrania możemy sprawdzić, czy spełnia nasze oczekiwania. Jeśli tak – należy wybrać opcję Save (zapisz) a następnie nadać nagraniu nazwę i wybrać, w którym katalogu zostanie zachowane.

Wskazówka

Nagranie ekranu w dużej rozdzielczości spowoduje, że plik z filmem będzie miał stosunkowo dużą objętość. Zbyt mała rozdzielczość zmniejszy czytelność nagrania. Przed nagraniem warto więc ustawić ekran na rozdzielczość zapewniającą dobrą jakość przy stosunkowo niewielkiej wielkości pliku filmowego. Dla większości przykładów wystarczy 1024×768 punktów.

Porada – jak zrobić ładniejszy materiał

W celu przygotowania „profesjonalnie” wyglądającego ScreenCast’u, do filmu stworzonego przy użyciu CommunityClips można dodać Tytuł, napisy w trakcie i na końcu (np. z autorem i prawami, na jakich film zamieszczamy w sieci Internet – np. CommonRights).

W tym celu można użyć np. Darmowej aplikacji systemu Windows – Windows Live MovieMaker. Program ten może nam posłużyć także do wzbogacenia nagrania o wprowadzenie lektora sfilmowanego np. kamerką internetową, dodanie nagrania z prezentacją wprowadzającą itp. – czyniąc z filmu pełnoprawny WebCast w miejsce prostego ScreenCast’u.