Styczeń 11

Przygotowując wystąpienie, którego celem jest wytłumaczenie, wyjaśnienie i/lub opisanie zjawisk przyrodniczych ważne jest, by dobrze przygotować materiały pomocnicze dla publiczności.  Oczywiście – można przygotować opis algorytmu w postaci kolejnych punktów… Ale to najgorsze rozwiązanie. Znacznie lepszym jest zamieszczenie na slajdach statycznych rysunków schematycznych obrazujących kolejne wydarzenia charakteryzujące dane zjawisko. Najlepszą metodą jest jednak zobrazowanie ich w postaci schematycznego filmu – animacji pokazującej co się po kolei dzieje. Przykładem może być wybuch wulkanu, gejzeru, ale także synteza jądrowa. Można stracić wiele czasu na wyszukanie odpowiedniego filmu czy animacji w sieci Internet. Jednak często nie udaje się znaleść czegoś, co idealnie pasowałoby do naszej koncepcji, o ile w ogóle coś znajdziemy, co będzie można wykorzystać.

Innym, znaczenie lepszym podejściem, jest przygotowanie własnej prostej, schematycznej animacji przedstawiającej dany proces. Większość programów do grafiki prezentacyjnej dostarcza narzędzi, które to umożliwiają. Poniżej zamieszczam przykład animacji przedstawiającej wybuch wulkanu oraz ScreenCast przedstawiający jej tworzenie.

Przykładową prezentację można pobrać tutaj (wersja PowerPoint).

Zapraszamy do obejrzenia WebCastu na temat jej przygotowania.

Skrócona instrukcja opisowa

Dla tych, którzy nie lubią oglądać i wolą przejrzeć instrukcję tekstową zamieściliśmy spis kolejnych punktów zilustrowanych na WebCast.

Cześć 1

Rysowanie wszystkich elementów schematu przy pomocy standardowej sekcji rysowanie na wstążce programu Microsoft PowerPoint 2010:

  • dodanie nowego slajdu w układzie tylko tytuł,
  • narysowanie obrysu stożka wulkanicznego,
  • wypełnienie stożka kolorem jasnobrązowym,
  • zlikwidowanie obramowania stożka,
  • dodanie ogniska magmy w dolnej części stożka poprzez narysowanie elipsy,
  • wypełnienie ogniska magmy kolorem czerwonym,
  • zlikwidowanie obramowania ogniska magmy,
  • narysowanie komina, którym magma wydostanie się na szczyt stożka przy użyciu kształtu typu bazgroły,
  • wypełnienie komina kolorem czerwonym,
  • likwidacja obramowania komina,
  • narysowanie tzw. bomby wulkanicznej obok stożka przy użyciu kształtu typu elipsa,
  • wypełnienie bomby kolorem identycznym, co kolor stożka,
  • likwidacja obramowania bomby,
  • czterokrotne powielenie bomby,
  • rozmieszczenie bomb wewnątrz stożka (poza kominem),
  • narysowanie chmury pyłów przy pomocy gotowego kształtu chmury,
  • wypełnienie chmury kolorem szarym,
  • likwidacja obramowania chmury,
  • powielenie stożka wulkanicznego po lewej stronie,
  • wypełnienie powielonego stożka kolorem czerwonym,
  • przesunięcie powielonego stożka na spód,
  • powielenie stożka wulkanicznego po prawej stronie,
  • wypełnienie powielonego stożka kolorem czerwonym,
  • przesunięcie powielonego stożka na spód.

Część 2

Dodanie animacji do poszczególnych elementów schematu:

  • dodanie animacji typu ścieranie do komina,
  • dodanie animacji typu ścieranie do chmurki,
  • dodanie animacji typu ścieżka ruchu do czterech bomb (animacja typu ścieżka niestandardowa) – animacja powinna powodować wystrzelenie bomby z krateru i opadnięcie dwóch bomb na lewą oraz dwóch na prawą stronę stożka wulkanicznego,
  • dodanie animacji typu ścieranie do czerwonego stożka po lewej stronie,
  • zmiana opcji animacji czerwonego stożka z ustawienia od dołu na od góry,
  • dodanie animacji typu ścieranie do czerwonego stożka po prawej stronie,
  • zmiana opcji animacji czerwonego stożka z ustawienia od dołu na od góry

Cześć 3

Wprowadzenie automatyzacji animacji:

  • wybieramy animację pierwszej bomby wulkanicznej na liście i ustawiamy jej właściwość na rozpocznij po poprzednim,
  • wybieramy animację drugiej bomby wulkanicznej i ustawiamy jej właściwość na rozpocznij z poprzednim,
  • wybieramy animację trzeciej bomby wulkanicznej i ustawiamy jej właściwość na rozpocznij z poprzednim,
  • wybieramy animację czwartej bomby wulkanicznej i ustawiamy jej właściwość na rozpocznij z poprzednim,
  • wybieramy animację chmurki pyłów i ustawiamy jej właściwość na rozpocznij po poprzednim,
  • wybieramy animację prawego czerwonego stożka i ustawiamy jego właściwość na rozpocznij po poprzednim,
  • wybieramy animację lewego czerwonego stożka i ustawiamy jego właściwość na rozpocznij z poprzednim

Pozostaje tylko przetestować działanie stworzonej animacji.

Materiały dodatkowe

W serwisie można znaleźć także informacje jak tego typu filmy instruktażowe można przygotować samodzielnie. Zapraszamy do lektury wcześniejszych wpisów.